BTMN-ről, SNI-ről tanároknak

Sajátos nevelési igény (SNI): a tanuló "szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd" (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről).

Tanulási zavar: "tanulási zavar olyan elmaradás, rendellenesség vagy megkésett fejlődés a beszéd, olvasási, írási, számolási folyamatokban vagy más iskolai tantárgyakban, amelyet lehetséges agyi diszfunkció és/vagy emocionális vagy viselkedési zavar által okozott pszichológiai hátrány eredményez. Nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, kulturális vagy oktatási tényezők okozzák" (Gyarmathy, 2007. 6.).

Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTMN): a tanuló "életkorához viszonyítottan jelentősen alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, de nem minősül sajátos nevelési igényűnek" (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről).

A tanulási problémák csoportosítása (Farkasné Kristóf, 2006 és Irányelvek a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásához, 2020 alapján)

A többségi iskolákban a tanulási zavarral vagy nehézséggel küzdők és a speciális módszereket nem igénylő tanulók együttes fejlesztésére kell törekedni. Ehhez elengedhetetlen a differenciálás.

A differenciálás során más lehet a(z)...

  • tananyag mennyisége,
  • tananyag mélysége,
  • feladatra biztosított idő,
  • téma,
  • módszer,
  • eszköz,
  • forma.

De hogyan?...

Konkrétabban

Ha olvasnál a témában


2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről [online] [2023. 06. 24.]

Csák, Sz. (2016) Sajátos nevelési igényű gyermekek helyzete egy osztályban. in: Sajátos nevelési igények- méltányos pedagógia Konferenciakötet II., (pp. 179–203.) Szombathely: Savaria University Press [online]  [2023. 06. 24.]

Estefánné Varga, M. – Dávid, M. (2013) SNI tanulók támogatása IKT-eszközökkel. Eger: Eszterházy Károly Főiskola [online]  [2023. 06. 24.]

Farkasné Kristóf, Zs. (2006). Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében. Új Pedagógiai Szemle, 2006/6. [online] [2023. 06. 24.]

Golecz, A. – Horváthné Szávai, B. – Krepsz-Kapai, B. – Lőrinczné Vigh, M. – Paulicsné Török, C. – Béresné Simon, E. – Szabó, K. (2022). SNI / BTMN kisokos Tapasztalataink alapján [online] [2023. 06. 24.]

Gyarmathy, É. (2007): Diszlexia - a specifikus tanulási zavar. Lélekben Otthon Kft., Budapest [online] [2023. 06. 24.]

Irányelvek a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásához [online] [2023. 06. 24.]

Lőrinczné Vig, M. (2016) Mi így csináljuk. Ti hogy látjátok? Az egyénre szabott fejlesztés hatékonyságát befolyásoló tényezők vizsgálata a pedagógusok szemszögéből in: Sajátos nevelési igények – méltányos pedagógia Konferenciakötet II., (pp. 101–133.) Szombathely: Savaria University Press [online] [2023. 06. 24.]

Nagy, B. – F. Kusztor, A. (2023). Földrajz 9 – 10. tankönyv. Oktatási Hivatal. Budapest. 216 p. [online] [2023. 06. 24.]

Oktatási adatok, 2019/2020 [online] [2023. 06. 24.]

Szakmai ajánlás a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók neveléséhez-oktatásához [online] [2023. 06. 24.]

Szakter, Zs. (2012) Különleges bánásmódot igénylő tanulók nevelése-oktatása gyakorló iskolában. In: Módszertani közlemények, (52) 5. pp. 18-23. [online] [2023. 06. 24.]

Vargáné Mező, L. (2009). A pedagógiai diagnosztika és az együttnevelést segítő szakmaközi együttműködés lehetőségei. OFI Tudástár – Az együttnevelés szakmai háttere [online] [2023. 06. 24.]

© 2018 Worlds Collide. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el