A téri intelligencia fejlesztési lehetőségei

Ezen az oldalon olyan feladatokat láthatsz, melyek a téri képességek fejlesztését célozzák. Ezek témája igen változatos, de leírásuk minden esetben egységes szempontok alapján történik. Elsőként jöjjön egy áttekintő táblázat, ami segíthet kiválasztani a megfelelő feladatot.

A téri képességek fejlesztését segítő feladatokat tartalmazó táblázat megtekintéséhez...


Osztálykirándulás

Feladat: A 8. a osztály osztálykirándulást szervez. Az úticélt úgy választják ki, hogy mindenki képeket és információkat gyűjt az általa választott településekről, majd Google Tour Builderen jelölik a városokat és ott rövid leírásokat készítenek azokról. Készítsd el annak a kirándulásnak a tervezetét Google Tour Builder segítségével, ahol az úti cél Fót, Szentendre, Vácrátót, Veresegyház és Visegrád!

Célcsoport: 7-8. évfolyam

Munkaforma: önálló tanulói munka

Tartalmi cél: A felsorolt települések térképen történő elhelyezése, az ottani látványosságok megismerése.

Fejlesztési cél: digitális, matematikai, anyanyelvi, természettudományos kompetencia, logikai gondolkodás fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tervezés, térbeli észlelés

Elvárt teljesítmény: Egy Google Tour Builder segítségével elkészített útvonal a települések jelölésével, rövid ismertetőkkel, képekkel.).

Ellenőrzés és értékelés: Az útvonalterveket a tanulók elküldik a tanárnak, aki ellenőrzi azokat. A tanári ellenőrzés és értékelés fő szempontja a kidolgozottság és a földrajzi tartalom helyessége. Az értékelés történhet közösen is, a tanulók megszavazhatják, hogy kinek a munkája tetszik a legjobban. Az útvonalterveket hasznosíthatjuk is, hiszen a kirándulásokat meg is valósíthatjuk az osztállyal.

Eszközök és források: számítógép, internetkapcsolat

Példa a feladat megoldására: Kirándulás a Duna-kanyarban.


Merre menjek?

Feladat: Irányítsd társad a labirintus bejáratától a kijáratig! Becsüld meg a távolságokat, használd az égtájakat, hogy társad tudja, hogy merre kell haladnia!

Célcsoport: 7-8. évfolyam

Munkaforma: páros munka

Tartalmi cél: távolságbecslés és égtájak gyakorlása

Fejlesztési cél: matematikai kompetencia, természettudományos kompetencia, szociális kompetenciák fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli észlelés, képzeleti mozgatás

Elvárt teljesítmény: A páros egyik tagja megkeresi a megfelelő útvonalat, amin el lehet jutni a bejárattól a kijáratig, majd ennek megfelelően irányítja társát a labirintusban az égtájak megnevezésével.

Ellenőrzés és értékelés: -

Eszközök és források: A páros egyik tagjának egy olyan labirintus, ahol csak a bejárat van jelölve, az őt irányítónak pedig egy olyan, amiben a kijárat is.


"Térpedó"

Feladat: Nyissátok ki az atlaszotokat a Föld domborzatát ábrázoló térképnél, majd jelöljétek ki "területeiteket"! (Vagyis jelöljetek ki tetszőleges természetföldrajzi tájat!) Mielőtt elkezdenétek, állapodjatok meg, hogy mekkora területegységek lehetnek ezek (fokokban kifejezve). Ha mindketten bejelöltétek a területeiteket, kezdődhet a játék! Felváltva tippeljetek, hogy társatok mit jelölt! Tippelni földrajzi koordináták segítségével tudtok. Ha olyan koordinátát mondtok, ami beletartozik a társatok által jelölt területbe, akkor a másiknak azt kell mondania, hogy "talált". Találat esetén újra lehet tippelni. Ha az egyik jelölt terület által lefedett összes koordinátát kitaláltátok, a másiknak azt kell mondani, hogy "talált süllyedt". "Talált süllyedt" esetén meg is kell nevezni a területet. Az nyer, aki hamarabb eltalálja a másik területeit. A játékot olyan koordinátákkal játsszátok, melyek egyértelműen jelölve vannak a térképeteken. (A játék egy változata, ha a Föld országait ábrázoló, vagy egy ország domborzati térképét használjuk.)

Célcsoport: 7-8. évfolyam

Munkaforma: páros munka

Tartalmi cél: Földrajzi fokhálózat használatának gyakorlása.

Fejlesztési cél: matematikai kompetencia, természettudományos kompetencia, szociális kompetenciák, logikai gondolkodás fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tájékozódás képessége

Elvárt teljesítmény: Földrajzi fokhálózat elemeinek és értékeinek helyes használata, leolvasása.

Ellenőrzés és értékelés: -

Eszközök és források: Földrajzi atlasz, vagy térképek.

Példa a területek bejelöléséhez:


Utazás a térképen

Feladat: A leírás alapján rajzold be a térképvázlatba a bejárt utat, majd a hely nevével és egy néhány soros ismertetővel határozd meg, hogy mi volt az utazás végállomása!

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: A Magyar Nemzeti Múzeum és Budapest belvárosi részeinek megismerése.

Fejlesztési cél: anyanyelvi, matematikai, természettudományos, digitális kompetencia

Fejlesztendő téri képességösszetevő: Vizualizáció, térbeli tájékozódási képesség, térbeli észlelés

Elvárt teljesítmény: A térképrészletre berajzolt útvonal, valamint a végállomásról egy pár mondatos ismertető, amit a térképrészlethez csatolnak.

Ellenőrzés és értékelés: A tanár összeszedi a térképrészleteket, majd ellenőrzi az útvonalakat és az ismertetőt. A fő szempontok: az útvonal helyes bejelölése a térképvázlaton, tartalmilag helyes ismertető.

Eszközök és források: térképrészlet, GPS koordináták beazonosítására alkalmas eszköz, internetkapcsolat

Térképrészlet az "Utazás a térképen" című játékhoz

Példa a feladat megoldására:


Nézzünk a dolgok mélyére!

Feladat: Készíts egy szemléltetőeszközt, aminek segítségével meg lehet ismerni a Föld belső szerkezeti felépítését és a gömbhéjak jellemzőit!

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni vagy páros munka

Tartalmi cél: A Föld belső szerkezetéről tanultak elmélyítése.

Fejlesztési cél: Kreativitás, problémamegoldó képesség, önálló tanulásszervezés támogatása.

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, térbeli tervezés

Elvárt teljesítmény: Egy szemléltetőeszköz (térbeli modell vagy rendszerező plakát, a feldolgozás módja a tanulóra van bízva), mely kreatív és földrajzilag helyes információkat tartalmaz.

Ellenőrzés és értékelés: A kész munkákat a tanulók megmutatják egymásnak, közösen értékeljük azokat. A fő szempontok a földrajzi tartalom és a kreativitás.

Eszközök és források: A feldolgozás módjától függ.

Példák a feladatmegoldásra:

Tanulói feladatmegoldások


Nézőpontváltás

Feladat: Párosítsd a domborzati formák oldalnézeti rajzait a megfelelő felülnézeti rajzzal! (Nem feltétlenül lesz minden rajznak párja. Amelyiknek nincs párja, oda tegyél "X" jelet.)

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Térképészeti ismeretek elsajátítása.

Fejlesztési cél: természettudományos és matematikai kompetencia fejlesztése, logikai gondolkodás fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, képzeleti forgatás

Elvárt teljesítmény: Az ábrák helyes párosítása: 1-C, 2-D, 3-E, 4-A, 5-X

Ellenőrzés és értékelés: A feladatot az osztály közösen ellenőrzi, az értékelés a helyes válaszok számától függ. A tipikus hibákat érdemes megbeszélni.

Eszközök és források: -


Ország puzzle

Feladat: Rakd ki a Földünk országait ábrázoló kirakóst!

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni vagy páros munka

Tartalmi cél: Az országok elhelyezkedésének gyakorlása.

Fejlesztési cél: matematikai és természettudományos kompetencia fejlesztése (amennyiben a Jigsaw Planet oldalán történik a feladatmegoldás, digitális kompetencia fejlesztése is történik)

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli észlelés, téranalízis, vizualizáció

Elvárt teljesítmény: A tanár által darabokra vágott térkép megfelelően van összerakva. Kisebbeknél történhet a darabolás egyenes vonalak mentén, de nagyobbaknál nehezíthető úgy, hogy országok, országcsoportok határainál végezzük a vágást.

Ellenőrzés és értékelés: A leggyorsabban megoldó jutalomban részesülhet.

Eszközök és források: Térkép a Föld országairól (kartonpapírra ragasztva, kivágva): vagy online játékkal a Jigsaw Planet oldalán

Hegyépítő

Feladat: Rajzoljátok le egy képzeletbeli hegység szintvonalait, majd "keltsétek életre" az okostelefonotokra letöltött LandscapAR alkalmazás segítségével! Építsétek is meg a képzeletbeli hegyeteket az általatok választott technikával (pl. papírmasé, só-liszt gyurma vagy ami tetszik)! A formák kialakításakor és a színezéskor figyeljetek arra, hogy modelletek megfelelően szemléltesse egy magashegység jellemzőit!

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: páros munka, vagy csoportmunka (3 fős csoportok)

Tartalmi cél: A függőleges földrajzi övezetességről tanultak elmélyítése, szintvonal utáni domborzatábrázolás.

Fejlesztési cél: Együttműködési képesség, kreativitás, tervezés és szervezés képességének fejlesztése, szociális kompetencia, természettudományos kompetencia, digitális kompetencia fejlesztése.

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tervezés, képzeleti forgatás

Elvárt teljesítmény: Helyes földrajzi tartalmú (például a hegyvidékeken függőlegesen kialakuló övezetek jellegzetes növényzetének, az ott jellemző gazdálkodás típusának megfelelő megjelenítése) esztétikus makett.

Ellenőrzés és értékelés: A csoportok bemutatják egymásnak munkáikat, az osztály közösen kiválasztja a legjobb munkát. Értékelési szempontok: földrajzi tartalom helyessége, esztétikum, kidolgozottság mértéke.

Eszközök és források: okostelefon a LandscapAR kiterjesztett valóságra épülő alkalmazás használatához, fehér lap, filctoll, a modell elkészítéséhez szükséges eszközök (pl. színes lapok, kartonpapír, ragasztó, festék, ecset)

Példa a feladatmegoldásra:

Szintvonalból "AR sziget"


A kenguruk földjén

Feladat: Nézd meg a videót, közben pedig gyűjts információkat Ausztráliáról! Mit hallottál róla korábban, mit tudtál meg a videóból? Rendszerezd ismereteidet gondolattérképen!

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Távoli kontinensek megismerése.

Fejlesztési cél: szociális, digitális, idegennyelvi, természettudományos kompetencia fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, térbeli tájékozódási képesség

Elvárt teljesítmény: Gondolattérkép, melyen rendszerezik a tanulók ismereteiket Ausztráliáról.

Ellenőrzés és értékelés: A gondolattérképek tartalmából egy közös gondolattérképet készítünk.

Eszközök és források: a 360°-os videó megtekintéséhez VR szemüveg, videó lejátszására alkalmas eszköz, videó elérhetősége itt, online gondolattérkép készítő alkalmazás


Felfedező


Feladat: A videó segítségével és a korábbi ismereteidre támaszkodva gyűjts információkat a Föld leghidegebb kontinenséről, az Antarktikáról! Mi jellemzi az éghajlatát? Rendszerezd az információkat! (pl. táblázatos formában, vagy akár gondolattérképen, a módszert te választhatod)

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni vagy páros munka

Tartalmi cél: Antarktika és a hideg övezet jellemzőinek megismerése.

Fejlesztési cél: digitális és természettudományos kompetencia fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, térbeli tájékozódási képesség

Elvárt teljesítmény: Az Antarktikáról szerzett ismeretek rendszerezése, a választott módszerrel különösen az éghajlattal kapcsolatos tudáselemekre fókuszálva.

Ellenőrzés és értékelés: A tanulók beadják a munkáikat, melyeket a tanár ellenőriz. A legfőbb szempont a földrajzi tartalom helyessége (elhelyezkedés, éghajlat jellemzői, formakincs, állatvilág).

Eszközök és források: a 360°-os videó megtekintéséhez VR szemüveg, videó lejátszására alkalmas eszköz, a videó elérhető itt


Körgyűrűk

Feladat: Készíts egy modellt, mely szemlélteti a városok körgyűrűs szerkezeti felépítését, valamint az egyes övek főbb jellemzőit!

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni vagy páros munka

Tartalmi cél: A városok körgyűrűs szerkezetéről tanultak elmélyítése

Fejlesztési cél: Kreativitás, problémamegoldó képesség, önálló tanulásszervezés támogatása.

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, térbeli tervezés

Elvárt teljesítmény: Egy térbeli modell mely kreatív és földrajzilag helyes tartalmat szemléltet.

Ellenőrzés és értékelés: A kész munkákat a tanulók megmutatják egymásnak, közösen értékeljük azokat. A fő szempontok a megfelelő földrajzi tartalom (belső munkahelyöv, belső lakóöv, külső munkahelyöv, külső lakóöv jellemzőinek szemléltetése), kreativitás.

Eszközök és források: A feldolgozás módjától függ (pl. gyurma, építőkocka, papír, kartonpapír, gipsz, gyufásdoboz, stb.)


Térképezzük fel Indiát!

Feladat: Rendszerezd gondolattérképen az Indiáról tanultakat! Munkádat képekkel, videókkal, hanganyagokkal is színesítheted.

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni vagy páros munka

Tartalmi cél: Indiáról tanultak rendszerezése, elmélyítése.

Fejlesztési cél: természettudományos és digitális kompetencia fejlesztése, tervezés és rendszerezés képességének fejlesztése, logikai gondolkodás fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, térbeli tervezés

Elvárt teljesítmény: Egy gondolattérkép, amely tartalmazza a főbb gondolati egységeket Indiával kapcsolatban.

Ellenőrzés és értékelés: A tanulók beadják (amennyiben online felületen készült a gondolattérkép, elküldik e-mailben) a tanárnak munkájukat, aki ellenőrzi azt. Fő értékelési szempontok a földrajzi tartalom helyessége, valamint az esztétikum.

Eszközök és források: papírok, színesceruza, vagy számítógép

Példa a feladatmegoldásra: ide kattintva


Világjáró műholdak


Feladat: Mely országok láthatók a következő műholdfelvételeken? Nevezd meg őket!

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Országok elhelyezkedéséről tanultak elmélyítése.

Fejlesztési cél: természettudományos kompetencia, rész-egész kapcsolat megfigyelési képességének fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli észlelés, téranalízis

Elvárt teljesítmény: A műholdfelvételeken látható országok helyes megnevezése (első kép: Portugália, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, San Marino, Vatikán, Málta, Tunézia, Algéria, Marokkó; a második képen: Magyarország, Szlovákia, Ukrajna, Románia, Szerbia, Horvátország, Szlovénia, Ausztria, Csehország).

Ellenőrzés és értékelés: A tanulók versenyezhetnek, hogy adott idő alatt ki hány országot tud helyesen megnevezni. Az ellenőrzés közösen történik, a fő értékelési szempont a földrajzi helyesség.

Eszközök és források: Műholdfelvételek a NASA oldaláról

pARkoló

Feladat: Mutasd be hazánk Nemzeti Parkjait egy plakáton! Minden Nemzeti Parkhoz válassz egy képet, majd rendeld hozzá az információkat a HP Reveal segítségével, hogy mások számára is informatív legyen!

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni vagy páros munka

Tartalmi cél: Hazánk Nemzeti Parkjainak megismerése.

Fejlesztési cél: természettudományos, digitális, anyanyelvi, idegennyelvi kompetencia kompetencia, együttműködési képesség, tervezés és szervezés képességének fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tervezés, térbeli tervezés, vizualizáció, képzeleti mozgatás

Elvárt teljesítmény: Egy tabló, melyen olyan képek találhatók, amik a hozzájuk rendelt aurák segítségével bemutatják Nemzeti parkjait.

Ellenőrzés és értékelés: A kész munkákat a tanulók megmutatják egymásnak, közösen értékeljük azokat. A fő szempontok a földrajzi tartalom helyessége, informatív, kreatív munka.

Eszközök és források: okostelefon, (számítógép), az aura elkészítéséhez regisztráció szükséges a HP Reveal oldalán, lapok, kartonpapír

Példa a feladatmegoldásra:


Vakáció

Feladat: A bajai Kalandor család nyári vakációját tervezi, az úti céljuk a Velencei-tó partján fekvő Gárdony. 2019. július 20-án a reggeli órákban tervezik az indulást, de még nem döntötték el, hogy milyen közlekedési módot válasszanak. Járjatok utána, hogy mivel utazhatnának, melyik út milyen költségekkel járna és mennyi időt igényelne! Vázoljátok fel a lehetőségeiket!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: páros munka

Tartalmi cél: Hazánk megismerése.

Fejlesztési cél: önálló tervezés képességének fejlesztése, logikai gondolkodás, matematikai kompetencia, digitális kompetencia, időbeli tervezés képességének fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tájékozódás, téri tervezés

Elvárt teljesítmény: Különböző útvonaltervek a közlekedési eszközök nyújtotta lehetőségek, menetrendek figyelembevételével. A munka elkészítési módja, formája (tehát hogy például online vagy papíralapon történik) a tanulókra van bízva.

Ellenőrzés és értékelés: A tanár összegyűjti a munkákat és ellenőrzi azokat. A feladat megoldása közben folyamatosan segíti a tanulókat, hogy el tudják sajátítani a tervezéshez szükséges képességeket. A fő értékelési szempont a kidolgozottság.

Eszközök és források: menetrendek, térképek


Bolygó soroló

Feladat: Készítsd el a Naprendszer bolygóinak arányosan kisebbített mását (például gyurmából, vagy papírmaséból), majd rendezd azokat méretük alapján növekvő sorrendbe, és a bolygók megnevezésével határozd is meg a sorrendet!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: A Naprendszer bolygóiról tanultak elmélyítése.

Fejlesztési cél: matematikai kompetencia, logikai gondolkodás fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, téranalízis

Elvárt teljesítmény: Az arányosan kicsinyített bolygók megformázás, majd a helyes sorrend megállapítása. (Merkúr, Mars, Vénusz, Föld, Neptunusz, Uránusz, Szaturnusz, Jupiter).

Ellenőrzés és értékelés: Az osztály közösen ellenőrzi a sorrendet.

Eszközök és források: Az alkalmazott módszertől függ.

Példa a feladatmegoldásra: 


Hello szomszéd!

Feladat: Határozd meg a kapott ország körvonala alapján a szomszédos országait!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Földünk országainak felismerése körvonalas térképen.

Fejlesztési cél: matematikai és természettudományos kompetencia fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli észlelés, téranalízis

Elvárt teljesítmény: Az adott ország megismerése körvonal alapján, majd a szomszédos országok megnevezése. (Az első képen Svájc, a másodikon Lengyelország, a harmadikon India látható, így ezek szomszédos országainak megnevezése szükséges.)

Ellenőrzés és értékelés: A válaszok közös ellenőrzése, mindenki annyi pontot kap, ahány helyes választ adott. A jutalmazás a szerzett pontok függvényében történik.

Eszközök és források: Országok körvonalas térképei.


Hegymenet

Feladat: Melyik hegycsúcs helyezkedik el magasabban a felsoroltak közül? Hányszor magasabbra kellene másznunk, hogy elérjük ezt a hegycsúcsot, mint az alacsonyabbat? Rajzold is le méretarányosan kicsinyítve az összehasonlítandó hegyeket!

  1. Etna vagy Kékes
  2. Mont Blanc vagy Csomolungma
  3. Kilimandzsáró vagy Gerlachfalvi-csúcs

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Földünk egyes hegycsúcsainak áttekintése.

Fejlesztési cél: matematikai kompetencia, logikus gondolkodás fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, téranalízis

Elvárt teljesítmény: Hegyeket ábrázoló méretarányos rajzok, melyekről látható, hogy: 1. az Etna, kb. 3x magasabb, mint a Kékes; 2. a Csomolungma, kb. 2x magasabb, mint a Mont Blanc; 3. a Kilimandzsáró kb. 2x magasabb, mint a Gerlachfalvi-csúcs

Ellenőrzés és értékelés: Tanári ellenőrzés vagy közös ellenőrzés. A fő értékelési szempont a méretarányos ábrázolás után a helyes következtetések levonása.

Eszközök és források: -

Példa a feladatmegoldásra:


Keresztül Amerikán

Feladat: Az északi szélesség 40°-a mentén átutazzuk Amerikát. Utunk során különböző domborzatú területeket érintünk. Készítsd el a kontinens keresztmetszeti modelljét az északi szélesség 40° mentén!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Amerika domborzati vonásainak áttekintése, tájékozódás fokhálózat segítségével.

Fejlesztési cél: matematikai kompetencia, tervezés képességének fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: képzeleti forgatás, vizualizáció

Elvárt teljesítmény: Keresztmetszeti modell Amerika domborzatáról.

Ellenőrzés és értékelés: A tanár ellenőrzi a kész modelleket. A fő szempontok a földrajzi vonások helyes megjelenítése, arányos ábrázolás, esztétikum.

Eszközök és források: Segítségképp Amerika domborzati térképe (akár az atlasz megfelelő térképe is jó).


Budapest maketten

Feladat: Készítsetek egy makettet a térképrészleten ábrázolt területről a környék jellemző domborzatának, épületeinek megjelenítésével!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: csoportmunka (3-4 fős csoportok)

Tartalmi cél: Fővárosunk fekvésének és szerkezetének megismerése.

Fejlesztési cél: Szociális kompetencia, kreativitás, együttműködési képesség, figyelem és koncentráció, tervezés és szervezés képességének fejlesztése.

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tervezés, vizualizáció, téranalízis

Elvárt teljesítmény: Egy makett, melyen Budapest térképen látható része van megjelenítve.

Ellenőrzés és értékelés: A kész makettekből kiállítást szervezünk, ahol a tanulók is értékelik egymás munkáját. A tanári értékelés fő szempontjai a megjelenítés helyessége, az arányos ábrázolás, valamint a kreativitás, esztétikum.

Eszközök és források: térképrészlet, kartonpapír, olló, ragasztó, festék, ecset, gyurma

Térképrészlet a makett elkészítéséhez


Kockaforgató

Feladat: Rakd ki a kockákból a képeket!

Célcsoport: 7-10. évfolyam (A feladat nehezíthető, ha összetettebb képeket ragasztunk a kocka oldalaira; valamint ugyanaz a kockakészlet használható kisebbeknél és nagyobbaknál is, ha egyes oldalakon egyszerűbb, másokon bonyolultabb képek vannak)

Munkaforma: egyéni vagy páros munka

Tartalmi cél: Földrajzi tartalmú képek megfigyelése, amennyiben térképeket kell kirakni, topográfiai ismeretek elmélyítésére is alkalmas.

Fejlesztési cél: matematikai kompetencia, természettudományos kompetencia, figyelem és koncentráció fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli észlelés, vizualizáció, téranalízis

Elvárt teljesítmény: Az egyes képek helyes kirakása a kockák forgatásával.

Ellenőrzés és értékelés: A kirakandó képeket a táblára kivetítjük, így mindenki ellenőrizni tudja a munkáját. A leggyorsabb helyes megoldásért jutalom jár, melyről az osztály közösen dönt, de szempont lehet az is, hogy adott idő alatt ki hány képet rak ki helyesen a hatból.

Eszközök és források: A tanár által elkészített kockakészlet, a kirakandó képek kivetítve, projektor és tanári számítógép a kivetítéshez.

Példa a feladatmegoldásra: 


Navigátor

Feladat: A videó megtekintése után alkosd meg az útvonal navigációs szövegét, vagyis készíts egy hangfelvételt, melyben rögzíted, hogy merre kell haladni!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Útvonal meghatározása, távolság becslése, irányok gyakorlása.

Fejlesztési cél: digitális, természettudományos, anyanyelvi kompetencia fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli észlelés, tájékozódási képesség

Elvárt teljesítmény: Videónarráció a helyes irányok megnevezésével, valamint távolságok megbecslésével.

Ellenőrzés és értékelés: A tanulók elküldik a tanárnak a hangfelvételeket, aki ellenőrzi. A fő szempontok: az irányok megfelelő használata, a távolságok helyes megbecslése.

Eszközök és források: Hangfelvétel készítésére alkalmas eszköz, videó lejátszására alkalmas eszköz, a videó elérhetősége itt (javasolt a videó első 5 percének feldolgozása, de bármely rész kivágható a célnak megfelelően).


Saját sziget

Feladat: Tervezz magadnak egy szigetet, és készítsd el a domborzati térképét! Jelöld rajta a nagyobb területek, vízrajzi elemek nevét, a fellelhető ásványkincseket stb.! A méretarányt és a jelkulcsot se feledd! A térkép színezése legyen a megszokott, viszont a használt jelek lehetnek újak, olyanok, melyek szerinted megfelelően tükrözik azok jelentését.

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni vagy páros munka

Tartalmi cél: Térkép részeinek megismerése, jelrendszer alkotása.

Fejlesztési cél: Kreativitás, tervezés és szervezés képességének fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: Térbeli tervezés, vizualizáció

Elvárt teljesítmény: Térkép az elképzelt szigetről, melyen megtalálhatók a térképek jellemzői, részei.

Ellenőrzés és értékelés: A kész térképeket a tanulók megmutatják egymásnak, a legjobb, legötletesebb munkát közösen kiválasztjuk. A fő szempontok a földrajzi tartalom helyessége (megfelelő színezés, mértékléc, méretarány, színkulcs, jelkulcs, névrajz), továbbá fontos az esztétikum.

Eszközök és források: A3-as lapok, színesceruzák

Példa a feladat megoldására:


Hol járunk?

Feladat: Keresd meg a https://geoguessr.com/ oldalt! Az ott kapott kép alapján döntsd el, hogy hol készülhetett, majd jelöld a térképen a választott helyet és gyűjtsd a pontokat!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka vagy páros munka

Tartalmi cél: Természet- és társadalomföldrajzi ismeretek szintézise.

Fejlesztési cél: logikai gondolkodás, természettudományos kompetencia fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tájékozódási képesség

Elvárt teljesítmény: Minél több pont gyűjtése (minél közelebb van a tippelt helyszín ahhoz, ami a képen van, annál több pont gyűjthető).

Ellenőrzés és értékelés: A program ellenőrzi, majd megmutatja a helyes megoldást, számolja a pontokat, így a tanulóknak vagy a tanárnak ellenőrzési feladata nincs. Az értékelés módja közösen kialakítható a csoporttal, a legtöbb pontot gyűjtők(k) jutalomban részesülhetnek.

Eszközök és források: Az oldal elérhetősége: https://geoguessr.com/, internetkapcsolat, számítógép, vagy tablet, esetleg okostelefon

Geoguessr játék működés közben


Megyerajzoló

Feladat: Egészítsd ki az ábrát hazánk megyéinek körvonalával! Nevezd is meg őket!

Körvonalas térkép a feladatmegoldáshoz

Célcsoport: 7-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Hazánk megyéinek ismerete, azok elhelyezése Magyarország körvonalas térképen.

Fejlesztési cél: természettudományos kompetencia, rész-egész kapcsolat megfigyelési képességének fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, téranalízis, térbeli észlelés

Elvárt teljesítmény: Megfelelő számú megye jelölése a megfelelő helyen, közelítőleg a valós határok, körvonal jelölésével.

Ellenőrzés és értékelés: A tanár összeszedi a kitöltött ábrákat, majd ellenőrzi azokat. A fő értékelési szempontok a megyék megfelelő helyen történő jelölése, valamint a közel méretarányosan a körvonalaik berajzolása.

Eszközök és források: kontúrvonalas térkép

Űrutazás

Feladat: A videó megtekintése után írj egy szöveget, melyben arról beszélsz, hogy mi látható a videóban, vagyis készítsd el a felvétel narrációját, mintha egy ismeretterjesztő filmet alkotnál!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: páros munka vagy csoportmunka (3 fős csoportok)

Tartalmi cél: Kozmikus környezetünkről tanultak elmélyítése.

Fejlesztési cél: digitális, szociális, természettudományos, anyanyelvi kompetencia fejlesztése, együttműködési képesség, tervezés és szervezés képességének fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, térbeli tájékozódási képesség

Elvárt teljesítmény: A Világegyetemről szerzett ismeretek felhasználásával egy hangfelvétel készítése, amely a videó képi anyagát kíséri, kiegészíti (Tejútrendszer, Naprendszer jelentésének ismertetése, a Naprendszer bolygóinak megnevezése, valamint azokról alapvető információk ismertetése).

Ellenőrzés és értékelés: A tanulók e-mailben elküldik, vagy egy, az osztály számára is elérhető online felületre feltöltik munkáikat, melyek földrajzi tartalmát a tanár ellenőrzi. A videók a tanulókkal megosztásra kerülnek, melyek közül közösen kiválasztjuk a legjobb munkákat. A fő szempontok a földrajzi tartalom helyessége és az előadásmód.

Eszközök és források: A 360°-os videó megtekintéséhez VR szemüveg, hangfelvétel készítésére alkalmas eszköz, a videó lejátszására alkalmas eszköz, (internetkapcsolat, amennyiben a videó nincs letöltve), a videó céljainknak megfelelően alakítható, kivágható belőle egy részlet, vagy felgyorsítható a felvétel.

Területarányos

Feladat: Ha egy 100x100 egységből álló milliméterpapír ábrázolja egész Közép-Európát, akkor hány kis négyzetet fednének le az egyes Közép-Európai országok területei? Becsüld meg és ábrázold! Ezután járj utána, hogy melyik ország mekkora, majd egy másik 100x100 kis négyzetből álló milliméterpapíron ábrázold területarányosan azokat! Azt is írd az ábrára, hogy mely terület mely országot jelöli!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: egyéni munka

Tartalmi cél: Közép-Európa országainak megismerése.

Fejlesztési cél: matematikai kompetencia, természettudományos kompetencia fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, téri tervezés, térbeli észlelés

Elvárt teljesítmény: Milliméterpapíron területarányosan ábrázolva a következő országok: Ausztria, Liechtenstein, Németország, Svájc, Szlovénia, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia. (A feladat továbbgondolható, más területekre is alkalmazható, ha például a Földet vesszük egésznek és a kontinenseket ábrázoljuk területarányos négyzetekként.)

Ellenőrzés és értékelés: Fő értékelési szempontok az arányos ábrázolás, valamint az országok beazonosíthatósága (rá van írva az egyes négyzetekre az ország neve, vagy jelkulcs segítségével leolvasható). A tanulók összehasonlítják a becsült és a valós adatokon alapuló ábrázolást, majd a táblára kivetített helyes megoldással is összevetik munkájukat. A kész ábrákat össze is szedhetjük, melyből értékes információkat nyerhetünk arra vonatkozóan, hogy tanulóink fejében milyen kép él az egyes országok méretéről, ami segítheti a további fejlesztést.

Eszközök és források: színesceruza, milliméterpapír (vagy nyomtatott négyzetrács, ami alkalmas ilyen típusú ábrázolásra)

Példa a feladatmegoldásra:

Tervezz saját várost!

Feladat: Tervezd meg a saját városod! A településtípusokról tanultak felhasználásával álmodd meg saját városod, majd alkosd is meg az általad választott technikával (építhetsz makettet, gyurmázhatsz, ragaszthatsz, amihez kedved van), a lényeg, hogy minden tipikus elemét szemléltesd egy városnak!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: páros, vagy csoportmunka

Tartalmi cél: Településtípusokról tanultak elmélyítése.

Fejlesztési cél: természettudományos kompetencia, szociális kompetenciák fejlesztése, együttműködési képesség fejlesztése, kreativitás, tervezés és szervezés képességének fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tervezés, vizualizáció, téranalízis

Elvárt teljesítmény: A tervezett várost szemléltető, a tanulók által választott technikával készített produktum.

Ellenőrzés és értékelés: A csoportok megmutatják az osztálynak az általuk készített modellt egy kiállítás keretében. A tanulók szavazhatnak, hogy melyik munka tetszik nekik a legjobban. A fő értékelési szempontok a földrajzi tartalom mélysége és helyessége (vagyis, hogy a városi jellemzők közül mennyit jelenítettek meg), valamint az esztétikum.

Eszközök és források: A választott technikától függően színes lapok, ragasztó, festék, kartonpapír, gyurma, stb.


Francia út

Feladat: Az iskola utazást tervez Franciaországba és egy színes, kevés szöveget tartalmazó, ámde informatív plakát formájában kívánják értesíteni erről a tanulókat. Készítsétek el a plakátot, mely tájékoztatja a többieket Franciaország fő vonásairól, nevezetességeiről!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: páros munka, vagy csoportmunka (3 fős csoportok)

Tartalmi cél: Franciaország fő vonásainak megismerése, a tanultak elmélyítése.

Fejlesztési cél: együttműködési képesség, kreativitás, tervezés és szervezés képességének fejlesztése, természettudományos kompetencia fejlesztése, (amennyiben számítógépen készül a munka, digitális kompetencia fejlesztése)

Fejlesztendő téri képességösszetevő: vizualizáció, térbeli tervezés

Elvárt teljesítmény: Franciaország fő vonásait, látványosságait ábrázoló plakát. (A feladat átalakítható az aktuális téma szerint.)

Ellenőrzés és értékelés: Az párok vagy csoportok bemutatják munkájukat társaiknak, majd a tanulók szavaznak, hogy melyik plakát tetszik nekik a legjobban (szavazhatnak például a Mentimeter nevű alkalmazáson keresztül). A fő értékelési szempontok a kreatív megvalósítás, az esztétikum, a földrajzi tartalom helyessége, a munka információtartalma.

Eszközök és források: A plakát elkészítése történhet online, melyhez segítséget nyújthat a Canva oldala. A szavazáshoz Mentimeter javasolt.

Példa a feladatmegoldásra:

Vulkanikus tárlat

Feladat: Járjátok végig az online tárlatot és oldjátok meg a hozzá kapcsolódó feladatokat!

Célcsoport: 9-10. évfolyam

Munkaforma: csoportmunka (3 fős csoportok)

Tartalmi cél: Közeledő és távolodó lemezszegélyek vulkanizmusa.

Fejlesztési cél: természettudományos, digitális, anyanyelvi, szociális kompetenciák, együttműködési képesség, rendszerezés és lényegkiemelés képességének fejlesztése, kreativitás fejlesztése

Fejlesztendő téri képességösszetevő: térbeli tervezés, vizualizáció, téranalízis

Elvárt teljesítmény: A tanulók "végigjárják" a tárlatot és megoldják a feladatokat, majd megoldásaikat feltöltik egy tanár által létrehozott közös online felületre (használható például a Google Drive felülete).

Ellenőrzés és értékelés: A tárlat bejárása során feladatokat kell teljesíteniük a tanulóknak. A megoldási sorrend szabadon választható. A kész feladatokat a tanulók feltöltik a közös tárhelyre, majd ellenőrzi azokat. Fő szempontok: földrajzi tartalom helyessége, kreatív feladatmegoldás.

Eszközök és források: okostelefon vagy számítógép, online tárlat

© 2018 Worlds Collide. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el